Koby艂ka, ul. Ko艣cielna 2
telefon: (22) 786-10-28

Sanctus Amandus

AMAND – Wywodzi si臋 od 艂aci艅skiego imienia Amandus. Amandus dos艂ownie to 'ten, kt贸ry powinien (musi) by膰 kochany’. 艢wi臋ci, kt贸rzy nosili to imi臋, tworz膮 gromad臋 postaci 艣redniowiecznych. Poza kilku pustelnikami, s艂abo zreszt膮 za艣wiadczonymi w dokumentach, wszyscy byli biskupami. Przedstawiamy trzech, kt贸rzy lepiej zostali rozpoznani lub stali si臋 przedmiotem historycznych kontrowersji.

Amand, biskup Strasburga. Jego imi臋 widnieje w艣r贸d uczestnik贸w synodu w Sardyce oraz synodu w Kolonii (346). Mia艂by tedy by膰 pierwszym biskupem Strasburga. Ale p贸藕na legenda kaza艂a mu 偶y膰 w czasach Dagoberta I, a wi臋c w czasach znacznie p贸藕niejszych, natomiast autentyczno艣膰 akt synodu kolo艅skiego powa偶nie zosta艂a zakwestionowana. Wsp贸艂cze艣ni badacze s膮dz膮 na og贸艂, 偶e mamy tu po prostu do czynienia ze znanym w hagiografii dublowaniem 艣wi臋tych. Przeniesiony do Alzacji kult Amanda z Maastricht zrodzi艂 z czasem prze艣wiadczenie, 偶e jego przedmiotem jest jaki艣 艣wi臋ty lokalny, kt贸rego pr贸bowano uto偶sami膰 z postaci膮 wyst臋puj膮c膮 w zapisach. Jest to tym bardziej prawdopodobne, 偶e wspomnienie prawdziwego czy rzekomego biskupa Strasburga przypada 26 pa藕dziernika, a wi臋c na dzie艅, w kt贸rym wspomina si臋 tak偶e wzmiankowanego ni偶ej aposto艂a Flandrii.

Amand, biskup Bordeaux. By艂 uczniem i wsp贸艂pracownikiem 艣w. Delfina, po kt贸rego 艣mierci obj膮艂 osierocon膮 przeze艅 diecezj臋 (404). Jeszcze jako kap艂an przygotowywa艂 do chrztu 艣w. Paulina, p贸藕niejszego biskupa Noli, kt贸ry zostawi艂 w swych listach pi臋kne 艣wiadectwo o wiedzy i czysto艣ci obyczaj贸w swego nauczyciela w wierze. Listy samego Amanda nie zachowa艂y si臋. W czasie swych rz膮d贸w biskupich walczy艂 o nieska偶ono艣膰 wiary ze zwolennikami pryscylianizmu. Wedle trudnego do sprawdzenia opowiadania Grzegorza z Tours Amand mia艂 go艣cinnie przyj膮膰 u siebie 艣w. Seweryna i ust膮pi膰 mu stolicy biskupiej, na kt贸r膮 wr贸ci艂 po jego 艣mierci. Wspominany jest 18 czerwca.

Amand, biskup Maastricht, aposto艂 Flandrii. Urodzi艂 si臋 oko艂o r. 584 w arystokratycznej rodzinie gasko艅skiej. Wcze艣nie wst膮pi艂 do klasztoru w Oye, niedaleko La Rochelle. Nast臋pnie przez 15 lat 偶y艂 w 艣cis艂ym odosobnieniu w Bourges. Po odbyciu podr贸偶y do Rzymu poczu艂, 偶e B贸g wzywa go do pracy misyjnej. Prawdopodobnie zetkn膮艂 si臋 w贸wczas z w臋druj膮cymi mnichami irlandzkimi, m.in. ze s艂awnym Jonaszem z Bobbio, biografem 艣w. Kolumbana. W r. 629 otrzyma艂 sakr臋 biskupi膮, ale bez diecezji. Sta艂 si臋 przeto biskupem-misjonarzem ad praedicandum. Pocz膮tkowo ewangelizowa艂 okolice Gandawy, ale na skutek niepokoj贸w, wywo艂anych mo偶e jakim艣 nadu偶yciem przy udzielaniu chrztu, musia艂 opu艣ci膰 kraj. Przerw臋 wykorzysta艂 na prac臋 misyjn膮 w Tyrolu i Karyntii. Pr贸bowa艂 potem rozszerzy膰 pole swej pracy na okolic臋 Antwerpii i wyspy u uj艣cia Skaldy, ale sukces贸w nie osi膮gn膮艂. Utrzymywa艂 stosunki z w艂adcami franko艅skimi, zw艂aszcza Dagobertem. W r. 630 ochrzci艂 jego syna Sigeberta II. Dagobert udziela艂 mu zapewne 艣rodk贸w na wykup niewolnik贸w, kt贸rych p贸藕niej katechizowano. Oko艂o r. 646 Amand z biskupa misyjnego sta艂 si臋 rz膮dc膮 diecezji Tongres, przeniesionej w贸wczas do Maastricht, ale niepoj臋tno艣膰 diecezjan i obyczaje kleru sprawi艂y na nim tak z艂e wra偶enie, i偶 postanowi艂 zrezygnowa膰. Mimo perswazji papie偶a Marcina I, w r. 649 podj膮艂 na nowo swe w臋dr贸wki misyjne. Aposto艂owa艂 teraz w艣r贸d Bask贸w, a nast臋pnie uda艂 si臋 zn贸w do Rzymu. Zreszt膮 chronologia tego okresu nie jest jasna. To pewne, 偶e po powrocie do Flandrii osiad艂 w za艂o偶onym przez siebie klasztorze Elno (Elnone, p贸藕niej Saint-Amand, niedaleko Tournai), kt贸ry sta艂 si臋 o艣rodkiem skuteczniejszego aposto艂owania i promieniowania chrze艣cija艅stwa. Wspiera艂y go tak偶e inne za艂o偶one przeze艅 lub przy jego udziale klasztory: Blandinium ko艂o Gandawy, Ganda (p贸藕niejsze Saint-Bavon), Marchiennes, Leuze i inne. W r. 674 (lub 675) podyktowa艂 testament, kt贸ry si臋 zachowa艂. Zmar艂 6 lutego 679 (lub 676) r. Istnieje kilka utwor贸w hagiograficznych po艣wi臋conych jego postaci. 艢wiadczy to tak偶e o 偶ywym kulcie, kt贸rym go rych艂o otoczono. Flandria uzna艂a go za swego patrona. Ale kult ten rozszerzy艂 si臋 tak偶e na inne kraje, o czym m.in. 艣wiadcz膮 jego 艣lady na 艢l膮sku.

殴r贸d艂o: Henryk Fros, Franciszek Sowa „Ksi臋ga imion 艣wi臋tych”; Tom 1, s.131-134, Wydawnictwo WAM, Krak贸w 1997.聽

———————————————————————————————————

Opis na podstawie pism dominikanina Jakuba de Voragine kt贸re spisa艂聽oko艂o 1255 roku b臋d膮c profesorem teologii:

Urodzony z rodzic贸w szlachetnych, Amand zosta艂 mnichem w m艂odo艣ci. Przechadzaj膮c si臋 w swym klasztorze, ujrza艂 w臋偶a. Pomodli艂 si臋 do Boga, uczyni艂 znak krzy偶a i uzyska艂 to, 偶e zwierz臋 wr贸ci艂o do swego gniazda, by nigdy ju偶 ze艅 nie wyj艣膰. Uda艂 si臋 p贸藕niej do grobu 艣wi臋tego Marcina i pozosta艂 tam pi臋tna艣cie lat, okryty w艂osiennic膮 i bez innego pokarmu, jak woda i j臋czmie艅.

Udawszy si臋 do Rzymu, postanowi艂 modli膰 si臋 przez ca艂膮 noc w ko艣ciele 艣wi臋tego Piotra, lecz str贸偶 ko艣cio艂a wygna艂 go szorstko. W贸wczas 艣wi臋ty zasn膮艂 pod bram膮 i zjawi艂 mu si臋 艣wi臋ty Piotr, kt贸ry rozkaza艂 mu uda膰 si臋 do Galii, by tam zawstydzi膰 kr贸la Dagoberta z powodu jego grzech贸w. Lecz kr贸l rozgniewany rozkaza艂 mu natychmiast opu艣ci膰 swe kr贸lestwo.

Jednak偶e Dagobert zrozpaczony, 偶e nie ma syna, uzyska艂 go jednak, po wielu mod艂ach. I przysz艂a mu my艣l, by kaza膰 ochrzci膰 syna swego przez 艣wi臋tego Amanda. Kaza艂 go wi臋c odszuka膰, upad艂 do jego st贸p, b艂aga艂 go o przebaczenie mu i ochrzczenie syna, kt贸rego B贸g mu u偶yczy艂. 艢wi臋ty zgodzi艂 si臋 ch臋tnie na pierwsz膮 z tych pr贸艣b, lecz odm贸wi艂 drugiej, nie chc膮c miesza膰 si臋 w niczym do spraw 艣wieckich, ust膮pi艂 jednak na usilne pro艣by kr贸la. I w chwili, gdy chrzci艂 dziecko, ono odpowiedzia艂o g艂o艣no: Amen. Kr贸l wyni贸s艂 go wtedy na biskupstwo w Maestricht. Lecz gdy 艣wi臋ty Amand spostrzeg艂, 偶e ma艂o robiono sobie z jego nauk, uda艂 si臋 do Gaskonii. Tam pewien igrca, kt贸ry szydzi艂 z jego s艂贸w, zosta艂 op臋tany przez czarta i rozdar艂 si臋 w艂asnymi z臋bami, przyznaj膮c, 偶e wyrz膮dzi艂 zniewag臋 cz艂owiekowi bo偶emu.

Pewien biskup kaza艂 zachowa膰 wod臋, w kt贸rej 艣wi臋ty Amand umy艂 r臋ce; i woda ta p贸藕niej wr贸ci艂a wzrok pewnemu 艣lepcowi. Innym razem 艣wi臋ty, za przyzwoleniem kr贸la, postanowi艂 zbudowa膰 klasztor w pewnym miejscu. I biskup miasta s膮siedniego, kt贸remu nie podoba艂 si臋 ten zamys艂, pos艂a艂 s艂ugi swoje, by wyp臋dzi膰 艣wi臋tego lub nawet go zabi膰. I s艂udzy, przyszed艂szy do 艣wi臋tego, rzekli mu podst臋pnie, 偶e zaprowadz膮 go w inne miejsce, odpowiedniejsze jeszcze do budowy. I 艣wi臋ty odgad艂 ich z艂o艣liwo艣膰, lecz spragniony m臋cze艅stwa, poszed艂 za nimi, a偶 na szczyt g贸ry, gdzie zamierzali go zabi膰. I oto deszcz, i mg艂a tak g臋sta pokry艂y g贸r臋, 偶e s艂udzy biskupa nie widzieli jedni drugich. Mniemali, 偶e umr膮 i pad艂szy do st贸p 艣wi臋tego, b艂agali go, i偶by uzyska艂 od Boga, by odeszli 偶ywi. I na mod艂y 艣wi臋tego zjawi艂a si臋 pogoda, i s艂udzy biskupa powr贸cili do domu. I 艣wi臋ty Amand dokona艂 jeszcze wiele innych cud贸w, zanim zasn膮艂 w pokoju Pana. 艢wi臋ty ten kwit艂 oko艂o roku 653, za panowania Herakliusza.”

Fragment z ksi膮偶ki:聽 Jakub de Voragine „Z艂ota Legenda”聽 w przek艂adzie Leopolda Stafa. Wydawnictwo TAU, Wroc艂aw 1994, s. 176-177.

漏 2025 Parafia 艣w. Tr贸jcy w Koby艂ce | Wszystkie prawa zastrze偶one