Sanctus聽Theodorus
TEODOR – Jest to teoforyczne imi臋 pochodzenia greckiego, zawieraj膮ce w cz艂onie pierwszym element the贸- (the贸s) 'B贸g’, a w drugim – d贸ros (doron- dar). Ca艂o艣膰 The贸d贸ros mo偶na interpretowa膰 jako 'dar Boga’. Polskim odpowiednikiem tego imienia mo偶e by膰 Bo偶ydar.
Imi臋 to jest w Polsce znane od czas贸w 艣redniowiecznych. W 艣redniowieczu imiona z pierwszym cz艂onem -teo- (tak pochodzenia greckiego, jak i germa艅skiego) przyjmowa艂y posta膰: Czader, Cedro. Dzisiaj imi臋 Teodor jest r贸wnie偶 u偶ywane. Form膮 spieszczon膮 jest 70-dek. Od imienia tego pochodz膮 nazwiska: Teodorowicz, Teodorczyk, a za po艣rednictwem bia艂oruskim lub ukrai艅skim Fiedor, Fedor, Chwedko, Chod藕ko, Chodkiewicz (Chotkiewic偶) i wiele podobnych.
Odpowiedniki obcoj臋z.: tac. Theodonis, ang. Tlieodor, Tudor, leddy, Ted, fr. Tlieodore, Tlieudere, Theau, Tliiers, Thillo, Tredoire, niem. Tlieodor, ro艣. Fiedor, Fiodor, Fiedia, we.g. Tivadar, Todor, wl. Teodora, Todaro.
W samym Martyrologium Rzyniskim imi臋 pojawia艂o si臋 dwadzie艣cia osiem razy. .
Teodor i Pausylip, m臋czennicy z Tracji. – Zgin膮膰 mieli za panowania Hadriana (117–138). Aresztowano ich za propagowanie wiary. Doprowadzeni do prefekta Precjusza czy Pryska, skazani zostali na 艣ci臋cie. Ich pami臋膰 przechowa艂y synaksaria, ale opiera艂y si臋 one prawdopodobnie na informacjach czerpanych z zaginionej pasji. Potem czczono ich w Konstantynopolu, w dzielnicy Melobe. Z synak-sari贸w wspomnienie przej臋艂o Martyrologium Rzymskie i umie艣ci艂o pod dniem 15 kwietnia.
Teodor i Filipa, m臋czennicy z Perge (Pamfilia). W Martyrologium Rzymskim znale藕li si臋 pod dniem 20 wrze艣nia razem 鈥瀦 towarzyszami”, kt贸rych tam nie wymieniono. Jako Dionizego i Sokratesa wspomina ich natomiast Baroniusz pod dniem 19 kwietnia. Mieli by膰 偶o艂nierzami, a Filipa by艂a podobno matk膮 Teodora. Wszystko to wzi臋te jest z sy-naksari贸w bizanty艅skich, a te czerpa艂y z greckiej pasji, kt贸ra nie wzbudza zaufania. Nie zosta艂a ona jednak wydana i zanalizowana dostatecznie. W ka偶dym razie nie znaczy to, aby wiadomo艣膰 o m臋cze艅stwie nie nawi膮zywa艂a do jakiego艣 rzetelnego przekazu lub do trwa艂ej miejscowej tradycji. Wspomniani zgin膮膰 mieli za Antonina Piusa (138-161).
Teodor, biskup Cyreny聽 (w Libi), i towarzysze, m臋czennicy. Nie posiadamy autentycznych akt ich m臋cze艅stwa a pasja, kt贸ra si臋 zachowa艂a, nie jest pierwotn膮 i nie zas艂uguje na zbytnie. Synaksaria martyrologiia wymieniaj膮, ich kilkakrotnie, niemal zawsze z pewnymi rozbie偶no艣ciami. Nawet Martyrogium Rzymskie wspomina艂o ich dwukrotnie: w dniu 26 marca oraz, w dniu 4 lipca. Ta ostatnia data ma za sob膮, najliczniejsze 艣wiadectwa. Najbardziej wiatogodn膮 wydaje si臋 te偶 wiadomo艣膰 o samym Teodorze. Aresztowano go za ukrywanie ksi膮g 艣wi臋tych: ich r臋kopisy u niego znaleziono. By艂 sieczony knutami i odci臋to mu j臋zyk. Jest ponadto niemal pewne, 偶e zgin膮艂 w czasie prze艣ladowania Dioklecja艅skiego. Dodajmy, 偶e nie by艂 to pierwszy biskup tego libijskiego miasta. Przed nim 艣mier膰 m臋cze艅sk膮 poni贸s艂 tam ju偶 biskup Lucjusz.
Teodor, m臋czennik z Amasei (Euchaity). – By艂 zwyk艂ym 偶o艂nierzem (tiro) w armii cesarza Maksymiana. Gdy wybuch艂o prze艣ladowanie (303), za偶膮dano od niego z艂o偶enia ofiary bogom. Odm贸wi艂. I co wi臋cej, dla zadokumentowania swej wiary podpali艂 艣wi膮tyni臋 poga艅sk膮 w Amasei (Pont), za co go w okrutny spos贸b um臋czono (306). Pochowany zosta艂 w pobliskiej Euchaicie. S艂awili go za odwag臋 Grzegorz z Nyssy oraz Chryzyp z Jerozolimy. Potem w przekazach o Teodorze pojawi艂y si臋 typowe w膮tki legendarne: uczyniono ze艅 pogromiciela smoka – motyw ten rozwini臋ty zosta艂 p贸藕niej w legendzie o 艣w. Jerzym – oraz oficera, a nawet genera艂a armii cesarskiej (strateletes). 呕e za艣 czczono go tak偶e w Heraklei, tam r贸wnie偶 umiejscowiono jego m臋cze艅stwo i tak powsta艂o wkr贸tce dw贸ch 艣wi臋tych legendarnych zamiast jednego autentycznego. Rozw贸j kultu by艂 niezwyk艂y. Wystarczy powiedzie膰, 偶e Euchait臋 przemianowano w r. 972 na Theodoropolis (dzi艣 Awkat), a w samym Konstantynopolu by艂o oko艂o pi臋tnastu ko艣cio艂贸w dedykowanych 艣wi臋temu. Takie ko艣cio艂y pojawi艂y si臋 tak偶e na Zachodzie, np. w Rzymie i w Wenecji. Z czasem Teodor zosta艂 tak偶e kawalerzyst膮, wspomo偶ycielem聽w walkach konnicy. Wspominano go w rozmaitych terminach, zw艂aszcza w lutym i pa藕dzierniku. Najlepiej udokumentowanym wydaje si臋 dzie艅 17 lutego, przyj臋ty w nowym Martyrologium Rzymskim na wspomnieniu Teodora 呕o艂nierza (Tironis).
Teodor z Tabenissi. Znamy go z tych samych relacji, z kt贸rych czerpiemy wiadomo艣ci o jego mistrzu Pachomiuszu. Jak ten ostatni, pochodzi艂 ze Sn臋 (Latopolis), a urodzi艂 si臋 w pierwszym lub drugim dziesi臋cioleciu IV wieku. Ju偶 w dwunastym roku 偶ycia podobno po艣ci艂 i szuka艂 samotno艣ci. W dwa lata p贸藕niej znalaz艂 si臋 w k艂asztorze w Latopolis. Dowiedziawszy si臋, jak pi臋knie Pachomiusz interpre tuje Pismo 艣w., przeni贸s艂 si臋 do Tabenissi. Stal si臋 tam powiernikiem wielkiego zakonodawcy, kt贸ry ustanowi艂 go prze艂o偶onym tej wsp贸lnoty, kiedy sam przeni贸s艂 si臋 oko艂o 336 r. do Phbow. Po kilku latach Pachomiusz wezwa艂 go do siebie dla pomocy w zarz膮dzaniu klasztorami ca艂ej mniszej kongregacji. Wszyscy widzieli w nim nast臋pc臋 Pachomiusza, a i sam Teodor zdawa艂 si臋 podtrzymywa膰 takie oczekiwaniu, za co zosta艂 skarcony: Pachomiusz pozbawi艂 go wszystkich funkcji, na艂o偶y艂 mu pokut臋, a na swego nast臋pc臋 wyznaczy艂 Petroniusza, ale ten mia艂 go prze偶y膰 tylko kilka tygodni. Po Petroniuszu rz膮dy obj膮艂 Horsiesi, kt贸ry nie ptrafi艂 utrzyma膰 jedno艣ci w艣r贸d wszystkich mnich贸w; wobec tego najpierw uczyni艂 Teodora swoim koadiutorem, a potem faktycznie przekaza艂 mu rz膮dy. Teodor wiele uczyni艂 dla zachowania wietrno艣ci wobec idea艂贸w Pachomiusza. W tej sprawie, jak informuje Gennadiusz, 鈥瀙isywa艂 do wszystkich klasztor贸w listy uk艂adane z tekst贸w Pisma 艣wi臋tego”. Zmar艂 27 kwietnia 368 r.
Teodor (Teodul) z Octodurum (region Valais). By艂 pierwszym biskupem w tym regionie. Uczestniczy艂 w synodzie w Akwilei (381) i Mediolanie (393), gdzie spotka艂 si臋 ze 艣w. Ambro偶ym. Eucheriusz z Lyonu twierdzi, 偶e to on odnalaz艂 relikwie 艣w. m臋czennik贸w z LEGII TEBA艃SKIEJ i zbudowa艂 dla nich kaplic臋. Relikwie samego Teodora przeniesione by膰 mia艂y razem z siedzib膮 biskupi膮 do Sion, i doznawa艂y tam wielkiej czci, a Teodora zacz臋to uwa偶a膰 za pierwszego biskupa tego w艂a艣nie miasta. Natomiast zredagowana w X lub XII wieku Vita b. Theodori episcopi Sedunensis przenios艂a jego dzia艂alno艣膰 na czasy Karola Wielkiego. Potem jeszcze dla uzgodnienia rozbie偶no艣ci suponowano, 偶e na stolicy biskupiej w Sion zasiada艂o kilku Teodor贸w. Wspomnienie obchodzi si臋 16 sierpnia (oraz 4 wrze艣nia). Czci si臋 Teodora jako patrona kantonu.
Teodor, zwany Trichinas. Przydomek tego konstantynopolita艅skiego mnicha wzi膮艂 si臋 st膮d, 偶e nigdy nie zdejmowa艂 z siebie tuniki z d艂ugiej sier艣ci. S艂yn膮艂 zreszt膮 z wielkiej ascezy, a tak偶e z daru czynienia cud贸w. Przez jaki艣 czas przebywa艂 mo偶e u st贸p g贸ry 艢w. Auksen-cjusza pod Chalcedonem. Nie zachowa艂 si臋 jego 偶ywot i dlatego wiele o nim nie wiemy, wpisano go jednak do synaksari贸w oraz do Martyrologium Rzymskiego pod 20 kwietnia.
Teodor, mansjonariusz. Jest jedn膮 z tych postaci, kt贸rym pierwotnie czci nale偶nej 艣wi臋tym nie oddawano, ale kt贸re Baroniusz (z Mo-lanusem) odnalaz艂 w Dialogach Grzegorza Wielkiego (III, 24) i bez wi臋kszego namys艂u wprowadzi艂 do Martyrologium. Umie艣ci艂 go tam pod dniem 26 grudnia. Grzegorz podaje o Teodorze jedn膮 tylko anegdot臋. Gdy jako mansjonariusz u 艢w. Piotra wcze艣nie podni贸s艂 si臋 po chorobie z 艂o偶a, ukaza艂 mu si臋 贸w aposto艂 i zapyta艂, dlaczego to uczyni艂. Zdj臋ty strachem, Teodor d艂ugo potem trwa艂 w niemocy.
Teodor, biskup Bolonii. Sta艂 si臋 postaci膮 kontrowersyjn膮. Yita S. Petronii, pismo z XII w., podaje, 偶e w Bolonii, obok innych biskup贸w, otaczano kultem Teodora. Wedle p贸藕nej inskrypcji cia艂o jakiego艣 biskupa Teodora spoczywa艂o w bazylice 艢wi臋tych Nabora i Feliksa. Ale na pocz膮tku VI stulecia i oko艂o jego po艂owy Bolonia mia艂a dw贸ch biskup贸w o imieniu Teodor. Nie wiadomo, kt贸ry z nich mia艂 zosta膰 przez lud uznany za 艣wi臋tego. W ka偶dym razie Baroniusz wpisa艂 biskupa Teodora do martyro-logium pod dniem 5 maja.
Teodor (Teodariusz, Teudariusz), opat z Vienne. Teodorem nazwa艂o go pod dniem 29 pa藕dziernika Martyrologium Rzymskie, jednak偶e gdzie indziej nazywany jest te偶 Teu-dariuszem, Teuderiuszem lub Teodariuszem (tak w nowym Martyrologium). Pochodzi膰 mia艂 z mo偶nej rodziny. Ubogim porozdawa艂 swe dobra i wyruszy艂 do Lerynu. Spotka艂 jednak Cezarego z Arles, kt贸ry go odwi贸d艂 od pierwotnego zamiaru i udzieli艂 mu 艣wi臋ce艅 kap艂a艅skich. Przebywa艂 potem jako eremita w pobli偶u Vien-ne. Wybudowa艂 podobno kilka kaplic i ko艣cio艂贸w. Pod koniec 偶ycia dzia艂a艂 w samym mie艣cie i tam przyczynia艂 si臋 do powstawania nowych fundacji oraz wielu nawr贸ce艅. Podtrzymywa艂 te偶 na duchu wielu uci艣nionych. Zmar艂 oko艂o 575 r. Pochowano go w klasztorze, kt贸ry sam za艂o偶y艂 i kt贸ry nosi膰 b臋dzie jego imi臋. Z czasem nazw臋 zmieni膮 na Saint-Chef, t艂umacz膮c to tym, 偶e w klasztorze przechowywano g艂ow臋 艣wi臋tego. Jego 偶ywot sporz膮dzi艂 Ado z Yienne.
Teodor, biskup Marsylii. M贸wi膮 o nim Wenancjusz Fortunat oraz Grzegorz z Tours (w Historii Frank贸w). Mimo to pe艂nych o nim wiadomo艣ci nie posiadamy. Wywodzi艂 si臋 mo偶e z samej Marsylii, z tamtejszej kolonii przybysz贸w ze Wschodu. Na stolic臋 biskupi膮 wst膮pi艂 w 566 r., w czasie niespokojnym, gdy krajem wstrz膮sa艂y walki dynastyczne, a w mie艣cie zwalcza艂y si臋 dwa stronnictwa. Dynamiusz, kt贸ry by艂 zarz膮dc膮 prowincji z ramienia kr贸la Guntramna, zmusi艂 niebawem biskupa do opuszczenia miasta, po czym ludzie biskupowi niech臋tni z艂upili ko艣cielne budynki. Kiedy jednak biskup, wsparty przez Gundulfa, pe艂nomocnika kr贸la Childeberta, wr贸ci艂, Dynamiusz czym pr臋dzej si臋 upokorzy艂 i z biskupem pojedna艂. Nie przeszkodzi艂o mu to w dalszym spiskowaniu z niekt贸rymi pra艂atami. Dosz艂o z czasem do tego, 偶e biskupa, pos膮dzonego o zdrad臋, sp臋tano i odes艂ano do Guntramna. Oczyszczony z zarzut贸w, po raz drugi wr贸ci艂 do miasta. Nieco p贸藕niej przyj膮艂 u siebie wygnanego pretendenta do tronu i za to znowu dosta艂 si臋 do wi臋zienia. Z zarzut贸w uwolniono go na synodzie w Macon, dzi臋ki czemu w 585 r. po raz trzeci wr贸ci膰 m贸g艂 do Marsylii. By艂 na pewno gorliwym biskupem, ale te偶 Grzegorz Wielki (Listy l, 45) musia艂 mu przypomnie膰, 偶e nie wolno przemoc膮 doprowadza膰 呕yd贸w do chrztu; pozyskiwa膰 ich trzeba 艂agodnym nauczaniem. Zmar艂 2 stycznia 594 r.
Teodor Skribon, patriarcha aleksandryjski. By艂 nast臋pc膮 Eulogiusza, a poprzednikiem 艣w. Jana Ja艂mu偶nika. Na stolicy patriarszej zasiada艂 w latach 607-609, w czasie, gdy Hera-kliusz podni贸s艂 or臋偶 przeciw cesarzowi Fokaso-wi. Oddzia艂y Herakliusza zaj臋艂y rych艂o Aleksandri臋, a wtedy patriarcha schroni艂 si臋 w ko艣ciele 艢w. Atanazego. Tam go pochwycono i zabito. Inni m贸wili og贸lnie, 偶e zgin膮艂 z r膮k przeciwnik贸w. Sta艂o si臋 to w dniu 3 grudnia 609 r. Do synaksari贸w wpisano go jako m臋czennika. Nie mo偶na wykluczy膰, 偶e jest identyczny z bli偶ej nie okre艣lonym Teodorem m臋czennikiem, wspominanym w dniu 12 wrze艣nia. Jeszcze inni przypuszczaj膮, 偶e kult patriarchy ma swe 藕r贸d艂o w przeniesieniu nafi oznak czci oddawanej wcze艣niej jakiemu艣 aleksandryjskiemu m臋czennikowi.
Teodor Sykeota. Pochodzi艂 z Sykeonu, z Galacji, a by艂 synem ladacznicy. W swym rodzinnym mie艣cie zosta艂 archimandryt膮, potem powo艂ano go na stolic臋 biskupi膮 do Anastasio-polis. Zas艂yn膮艂 z daru czynienia cud贸w, st膮d te偶 przydomek cudotw贸rcy, kt贸ry mu nadano. Trzykrotnie pielgrzymowa艂 do Ziemi 艢wi臋tej. Zmar艂 22 kwietnia 613 r. 呕ywot 艣wi臋tego zredagowa艂 jego ucze艅 Jerzy. Czczono go zw艂aszcza w Konstantynopolu.
Teodor, biskup Canterbury. Urodzi艂 si臋 w r. 602 w Tarsie (Cylicja, Azja Mniejsza). Kszta艂ci艂 si臋 w Atenach. Potem przyby艂 do Italii i tam zosta艂 mnichem. Gdy po s艂ynnym kolokwium w Whitby Anglosasi zdecydowali si臋 przyj膮膰 rzymsk膮 dyscyplin臋 ko艣cieln膮, a ich kandydat na arcybiskupa Canterbury zmar艂 w Rzymie, dok膮d wyjecha艂 po sakr臋 biskupia, papie偶 Witalian zwr贸ci艂 sw膮 uwag臋 na wy kszta艂conego i pobo偶nego Teodora. Wy艣wi臋ciwszy go w marcu 668 r. na biskupa, wys艂a艂 go wraz z Benedyktem Biscopem oraz opatem Hadrianem na wysp臋. Rz膮dy w ko艣ciele anglo saskim Teodor rozpocz膮艂 od wizytacji i obsa dzenia wakuj膮cych biskupstw. W 673 roku zwo艂a艂 do Hertfordu synod. Zorganizowa艂 na nim anglosask膮 prowincj臋 ko艣cieln膮, rozgrani czy艂 diecezje i wdro偶y艂 dyscyplin臋 zachodni;| w zakresie administracji, obrz臋d贸w, kalendarza oraz studi贸w ko艣cielnych. Do 艣wietnego stanu doprowadzi艂 te偶 katedraln膮 szko艂臋 w swoim biskupim mie艣cie. Przy rozgraniczaniu diecezji narazi艂 si臋 na d艂ugotrwa艂y sp贸r z Wilfrydem z聽Yorku, na og贸艂 jednak jego energiczna i rozwa偶na dzia艂alno艣膰 przynosi艂a dobre wyniki. W tym czasie przewodniczy艂 te偶 nast臋pnym synodom w Hatfield (680) i Twyford (684). W ten to spos贸b nie tylko 艣wietnie zorganizowa艂 Ko艣ci贸艂 anglosaski i w艂膮czy艂 go w orbit臋 cywilizacyjnej wsp贸lnoty europejskiej – szanuj膮c jednak pewne iroszkockie odr臋bno艣ci tamtejszych mnich贸w – ale tak偶e przygotowa艂 go do spe艂nienia przysz艂ych zada艅, jakie mia艂a mu niebawem wyznaczy膰 historia. Pod imieniem Teodora zachowa艂o si臋 Poenitentiale, zredagowane prawdopodobnie ju偶 po jego 艣mierci. 呕ycie zako艅czy艂 19 wrze艣nia 690 r., zapewne w swym arcybiskupim Canterbury. Potomni wystawili mu jak najlepsze 艣wiadectwo. Ho艂d odda艂 mu zw艂aszcza B臋d膮 Wielebny. On i inni uwa偶ali go za 艣wi臋tego. Mimo to wspomnienie Teodora p贸藕no w艂膮czono do martyrologi贸w.
Teodor, biskup Pawii. Wierszowana inskrypcja na jego grobowcu zwie go uczniem Piotra, biskupa Pawii w latach 737-751. Od wczesnych lat nale偶a艂 do kleru tego miasta. By艂 kolejno archiprezbiterem, archidiakonem i biskupem. Diecezj膮 rz膮dzi膰 mia艂 przez pi臋tna艣cie lat. Niewykluczone, 偶e na synodzie rzymskim w 769 r. on to jako diakon reprezentowa艂 biskupa Pawii Hieronima. M贸g艂 te偶 by膰 adresatem listu papie偶a Zachariasza. Pierwsze lata jego pontyfikatu zak艂贸ci艂a wojna Frank贸w z Longobardami. W latach 773-774 miasto przez dziesi臋膰 miesi臋cy by艂o obl臋偶one. Legend膮 jest natomiast konsekracja Teodora przez Leona III oraz cudowne wydarzenia, kt贸re mia艂y mie膰 miejsce w czasie rzeczonego obl臋偶enia. Biskup zmar艂 oko艂o 785 r. 呕yciorysu wtedy nie sporz膮dzono. Jego zarys pojawi艂 si臋 natomiast w Compendium, kt贸re w Pawii wydano w 1523 r., oraz w Cronica brevis de Ss. Episcopis Tlcinensibus. Wspomnienie przypada 20 maja.
Teodor Studyta. Urodzi艂 si臋 oko艂o r. 759 w mo偶nej rodzinie konstantynopolita艅skiej, wielce zas艂u偶onej dla rozwoju 偶ycia mniszego i jego idea艂贸w. By艂o ju偶 po pierwszym okresie walki z obrazoburstwem, gdy razem ze swym bratem J贸zefem, p贸藕niejszym metropolit膮 Te-saloniki, wst膮pi艂 do s艂ynnego klasztoru Sakku-dion na g贸rze Olimp. Rz膮dzi艂 tam w贸wczas jego wuj, Platon. W siedem lat p贸藕niej (787 lub 788) Teodor zosta艂 kap艂anem. Gdy wobec wzrostu liczby postulant贸w Platon, z艂amany wiekiem, nie by艂 ju偶 w stanie rz膮dzi膰 klasztorem, Teodor obj膮艂 po nim godno艣膰 ihumena (795). Ale ju偶 w roku nast臋pnym dla swej nieprzejednanej postawy w sprawie rozwodu cesarza Konstantyna VI narazi艂 si臋 w艂adzy i patriarsze. Jego i mnich贸w skazano w贸wczas na wygnanie. Teodor sp臋dzi艂 je w Tesalonice. Potem na kr贸tki czas wr贸ci艂 z mnichami do Sakkudionu, ale niebawem zn贸w musia艂 opu艣ci膰 klasztor 5 szuka膰 schronienia w stolicy. W贸wczas to otrzyma艂 zaproszenie (798), aby osi膮艣膰 w dzielnicy Psamathia, w obszernym klasztorze, za艂o偶onym ongi艣 przez konsula Studiosa. Tak to sta艂 si臋 鈥瀞tudyt膮”, podobnie zreszt膮 jak jego podw艂adni, kt贸rych z czasem okre艣lano zwi臋藕le t膮 nazw膮. Nowy klasztor rozwin膮艂 si臋 nadzwyczajnie i liczba mnich贸w wnet dosi臋g艂a tysi膮ca. Jest rzecz膮 zrozumia艂膮, 偶e ilo艣膰 taka domaga艂a si臋 organizacji sprawnej i rozwini臋tej. Cz臋艣ciowo by艂a ona dzie艂em Platona, tym jednak, kt贸ry j膮 dope艂ni艂 i zrealizowa艂, by艂 w艂a艣nie Teodor. Nakre艣li艂 on program ka偶dego zaj臋cia w klasztorze, stworzy艂 ca艂膮 hierarchi臋 godno艣ci, zabezpieczy艂 sprawy ub贸stwa zakonnego, ustanowi艂 nawet swego rodzaju kodeks pokutny. W tym wszystkim potrafi艂 zachowa膰 r贸wnowag臋 pomi臋dzy modlitw膮 i rozpami臋tywaniem Pisma 艣w. a zaj臋ciami bardziej zewn臋trznymi. Reforma, kt贸r膮 w tym duchu przeprowadzi艂 w swoim klasztorze, rozprzestrzeni艂a si臋 szybko na inne o艣rodki monastyczne. Przyj臋艂a j膮 p贸藕niej spo艂eczno艣膰 mnich贸w na Athosie. Dotar艂a nawet do po艂udniowej Italii, a tak偶e na Ru艣. Autorytet Teodora by艂 tak wielki, 偶e poprzez d艂ugie wieki fascynowa艂 ludzi oddanych 偶yciu zakonnemu. Jeszcze w naszych czasach za艂o偶ona przez metropolit臋 Szeptyckiego kongregacja zakonna nawi膮za艂a do idea艂贸w Teodora i mnich贸w nazwano studytami. Nie jedyny to jednak tytu艂 Teodora do wielko艣ci. Znakomity reformator by艂 r贸wnocze艣nie m臋偶nym wyznawc膮 i obro艅c膮 prawowierno艣ci. Ledwo wr贸ci艂 z jednego wygnania, a odwa偶na postawa wobec oportunizmu patriarchy Nicefora I narazi艂a go na uwi臋zienie i zes艂anie. W czasie drugiej fazy obrazobur-stwa, za Leona V, wygnano go z kolei do Smyrny. Z miejsc zes艂ania pisa艂 listy, pozyskuj膮c ich adresat贸w dla sprawy ortodoksji lub utwierdzaj膮c ich w m臋stwie. Zmar艂 11 listopada 826 r. na jednej z Wysp Ksi膮偶臋cych (Kizil Adelar na Morzu Marmara). Pozostawi艂 po sobie bogat膮 tw贸rczo艣膰 literack膮. Tre艣ciowo mo偶na by j膮 podzieli膰 na dwie cz臋艣ci: pisma o charakterze ascetyczno-liturgicznym (m.in. Ma艂a i Wielka katecheza) oraz pisma przeciw obrazoburcom.
Teodor i Teofan, zwani Graptoi (Wypaleni). Byli bra膰mi. Urodzili si臋 oko艂o 775 r. w okolicy g贸r Moabu. W 艁awrze 艢w. Saby zostali uczniami Micha艂a Synkellosa. Oko艂o 813 przybyli do Konstantynopola i rych艂o znale藕li si臋 w wirze spor贸w o kult obraz贸w. Jako jego obro艅cy kilkakrotnie byli przes艂uchiwani, biczowani i skazywani na wygnanie. Cesarz Teofil (829-842) kaza艂 ponadto wypali膰 na ich twarzach ironiczne wiersze przeciwko obrazom, i st膮d ich przydomek Graptoi. Teodor zmar艂 w czasie kolejnego zes艂ania, 27 grudnia 842 lub 844 r. Teofan u艂o偶y艂 jeszcze na jego cze艣膰 tzw. kanon, a zmar艂 11 pa藕dziernika roku nast臋pnego. Tak偶e Teodor pozostawi艂 po sobie drobne pisma, m.in. kanon na cze艣膰 Boga-rodzicy oraz pismo przeciwko obrazoburcom. Wspomnienie wyznawc贸w Grecy obchodzili w dniu 28, 艁acinnicy w dniu 27 grudnia.
Teodor Krateros i 41 tow., m臋czennicy. W 838 r. kalif el-Mutasim zaatakowa艂 w Azji Mniejszej si艂y bizanty艅skie. 15 sierpnia tego偶 roku zdoby艂 Armorion, a wtedy do niewoli dosta艂o si臋 wielu wybitnych oficer贸w armii cesarskiej. Teodor by艂 jednym z nich. Spo艣r贸d znakomitszych, kt贸rzy podzielili jego los, wymieniano Konstantyna, Teofila, Kaliksta i Bassoesa. Arabowie uprowadzili ich do Syrii. Poddawano ich tam rozmaitym udr臋kom. Kiedy w ko艅cu nie zgodzili si臋 przej艣膰 na islam, zostali zg艂adzeni. Sta艂o si臋 to zapewne w 845 r. Synaksaria wspominaj膮 ich w dniu 6 marca.
Teodor i Jan, 鈥瀙ierwsi m臋czennicy” Rusi. Powie艣膰 lat minionych, kt贸r膮 ongi艣 zwano Kronik膮 Nestora (X-XII w.), opowiada, 偶e w 983 r. ksi膮偶臋 W艂odzimierz, wtedy jeszcze poganin, powr贸ci艂 do Kijowa ze zwyci臋skiej wyprawy przeciw Jad藕wingom. Dla uczczenia zwyci臋stwa nale偶a艂o z艂o偶y膰 krwaw膮 ofiar臋. Los wskaza艂 m艂odego Warega, zamieszka艂ego w tym mie艣cie, ale przyby艂ego z ojcem z Bizancjum. Ojcu by艂o na imi臋 Teodor (Feodor), synowi Jan (Joan). Gdy od Teodora za偶膮dano wydania syna, on, powo艂uj膮c si臋 na swoj膮 chrze艣cija艅sk膮 wiar臋, zdecydowanie odm贸wi艂. Potem zabarykadowa艂 si臋 w domu, ale 偶膮dni krwi kijowianie wdarli si臋 tam i obydw贸ch, ojca i syna, w okrutny spos贸b zamordowali. W czasach chrze艣cija艅skich, kt贸re niebawem nast膮pi艂y, uznano ich za m臋czennik贸w i uczczono wybudowaniem ko艣cio艂a. Wspomnienie obchodzono 12 lipca.
Teodor i Wasyl (Bazyli), mnisi kijowscy. Pateryk kijowsko-pieczerski opowiada, 偶e byli oddanymi sobie przyjaci贸艂mi. Teodor (Feodor), wst臋puj膮c do 艁awry, porozdawa艂 wszystkie swe dobra ubogim, ale kiedy ju偶 przebywa艂 we wsp贸lnocie, zwanej Waresk膮, dozna艂 diabelskiej pokusy: mia艂 mianowicie sen, w czasie kt贸rego odnalaz艂 wielki skarb. Bardzo to sobie wyrzuca艂, p贸ki go Bazyli (Wasyl) nie uspokoi艂. Rzecz roznios艂a si臋 jednak poza klasztorem. M艣cis艂aw, syn ksi臋cia Swiatope艂ka, za偶膮da艂 w贸wczas, aby mu mnisi odkryty rzekomo skarb wskazali. Na nic zda艂y si臋 wym贸wki, 偶e z diabelskiego omamu nic wywnioskowa膰 nie by艂o mo偶na. Teodora i Wasyla poddano torturom i zam臋czono. Cia艂a ich z艂o偶ono ze czci膮 w pieczarze Wareskiej. Wspomnienie przypada 11 sierpnia.
Teodor Smole艅ski i jego synowie Dawid i Konstanty. Teodora nazywano te偶 Czarnym. Panowa艂 najpierw w Mo偶ajsku, a potem w Jaros艂awiu i Smole艅sku. Od najm艂odszych lat okazywa艂 wielkie przywi膮zanie do wiary i pobo偶no艣膰 oraz serce dla ubogich. Pierwsz膮 jego 偶on膮 by艂a Maria, c贸rka ksi臋cia jaros艂awskiego. Po jej 艣mierci po艣lubi c贸rk臋 chana Z艂otej Ordy, kt贸ra wraz z chrztem przyjmie imi臋 Anna. Dobre stosunki z Ord膮 umo偶liwia艂y dzia艂alno艣膰 misyjn膮. Nawet w samym Saraju powstanie eparchia prawos艂awna. Pod koniec 偶ycia Teodor zamieszka艂 w jaros艂awskim monasterze Przemienienia Pa艅skiego i przyj膮艂 habit zakonny. Zmar艂 19 wrze艣nia 1299 r. Pami臋膰 o jego pobo偶nym 偶yciu i buduj膮cej 艣mierci utrwala膰 b臋d膮 w臋drowni 艣piewacy, podobnie jak wcze艣nie napisane 偶ywoty. Kanonizowany zosta艂 w 1463 r. Jego relikwie, podobnie jak relikwie dw贸ch syn贸w, spoczywaj膮 w monasterze Przemienienia.
Teodor, biskup Rostowa. By艂 bliskim krewnym i uczniem 艣w. Sergiusza z Radone偶a. Na chrzcie 艣w. nazwano go Janem, dopiero gdy w czternastym roku 偶ycia otrzyma艂 od Sergiusza habit i tonsur臋, nazwano go Teodorem. Potem przez jaki艣 czas przebywa艂 w monasterze Troickim. Opu艣ciwszy go, za艂o偶y艂 nowy nad rzek膮 Moskw膮 i by艂 w nim ihumenem. Na wniosek metropolity Aleksego nadano mu tak偶e tytu艂 archimandryty. Dymitr Do艅ski wysun膮艂 go nast臋pnie na stolic臋 biskupi膮 do Rostowa. W sprawach ko艣cielnych dwa razy wyprawia艂 si臋 do Konstantynopola. W swym biskupim mie艣cie ufundowa艂 klasztor pod wezwaniem Narodzenia Matki Naj艣w. Przypisywano mu r贸wnie偶 autorstwo ikon, w tym ikon Bogurodzicy oraz ikony Sergiusza z Radone偶a. Zmar艂 28 listopada 1395 r.
聽殴r贸d艂o: Henryk Fros, Franciszek Sowa „Ksi臋ga imion 艣wi臋tych”; Tom 5, s. 433-446, Wydawnictwo WAM, Krak贸w 2005.
聽