Pielgrzymka szlakiem papieskim

We wtorek  19 czerwca 2012 r., grupa ok. 50 wiernych naszej parafii udała się na dwudniową pielgrzymkę do tzw. „trójkąta pielgrzymkowego” – Kraków, Łagiewniki, Kalwaria Zebrzydowska, Wadowice. Organizatorem i duchowym przewodnikiem pielgrzymki był ksiądz Łukasz Sikorski.

Sprzed Bazyliki Św. Trójcy wyruszyliśmy  o  5.00 rano. Sześciogodzinna podróż autokarem upłynęła na   rozmowach ze współpasażerami  i wspólnej modlitwie.

Stary Kraków powitał nas piękną, słoneczną pogodą. Pod opieką przewodnika, w ekspresowym tempie zwiedziliśmy miejsce koronacji polskich władców – Katedrę na Wawelu, gdzie podziwialiśmy m.in. Kaplicę Zygmuntowską i Kaplicę Wazów. Na chwilę wstąpiliśmy do  Kościoła Bernardynów, po czym zeszliśmy do podziemi zamkowych. Tam odwiedziliśmy miejsce wiecznego spoczynku ś.p. Lecha  i Marii Kaczyńskich, którzy zginęli w katastrofie smoleńskiej. Następnie „zahaczyliśmy” o dziedziniec  zamkowy i udaliśmy się pod Okno Papieskie na ulicę Floriańską, a na koniec pożegnaliśmy Wawel i naszego „szybkiego” przewodnika.

Około godziny 13.30 dotarliśmy do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie – Łagiewnikach. Tu uczestniczyliśmy w sprawowanej przez księdza Łukasza Mszy św. w intencji zbawienia duszy Pary Prezydenckiej.  Następnie odwiedziliśmy Klasztor Zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia i modliliśmy się przy grobie św. Faustyny Kowalskiej. Po obiedzie sympatyczna siostrzyczka opowiedziała nam historię jej życia i pokazała kaplice w dolnej części Bazyliki. Chętni odwiedzili przyklasztorny cmentarz i obejrzeli panoramę Krakowa z tarasu widokowego na wieży przy Bazylice.

Późnym popołudniem dojechaliśmy do Kalwarii Zebrzydowskiej. Po zakwaterowaniu w Domu Pielgrzyma i krótkim odpoczynku ksiądz Łukasz zabrał nas na wędrówkę Dróżkami Pana Jezusa i Dróżkami Matki Bożej. Podziwialiśmy nie tylko kaplice, ale też piękno otaczającej je przyrody. Wieczorem  uczestniczyliśmy w Apelu Jasnogórskim w Bazylice Matki Bożej Anielskiej. Nazajutrz, po śniadaniu przewodnik – pan Robert pokazał nam makietę  tego zabytkowego  zespołu architektoniczno- krajobrazowego, opowiedział historię jego powstania i oprowadził po Bazylice.

Z pewnym niedosytem opuszczaliśmy to niezwykłe miejsce, by pojechać „tam, gdzie wszystko się zaczęło” – Wadowic – miejsca urodzenia Karola Wojtyły, Ojca Świętego Jana Pawła II. W jednej z kaplic Bazyliki Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny ksiądz Łukasz odprawił Mszę św. Na jej zakończenie wspólnie zaśpiewaliśmy „Barkę” – ulubioną pieśń „naszego” papieża. Co prawda nie mogliśmy zwiedzić Jego domu rodzinnego (remont), ale „papieskich” kremówek nikt z nas sobie nie odmówił.

W samo południe dotarliśmy do ostatniego, dodatkowego celu naszej podróży – Oświęcimia. Ze znakomitym przewodnikiem – panem Wiesławem zwiedziliśmy Miejsce Pamięci Narodowej i Muzeum Auschwitz – Birkenau. Ogromne wrażenie zrobiły na nas zachowane, autentyczne miejsca i przedmioty codziennego  użytku pozostawione przez około 1,2mln  ludzi zgładzonych w tej „fabryce śmierci”. Ponad trzygodzinna wędrówka i opowieści przewodnika w pozwoliła nam lepiej i zrozumieć tragizm Holocaustu. Zmęczeni upałem i  emocjami z pewną  ulgą opuściliśmy to przygnębiające miejsce, modląc się za dusze pomordowanych.

Po kilku godzinach jazdy, z przerwą na posiłek, późnym wieczorem, pełni wrażeń, choć  zmęczeni,  wróciliśmy do Kobyłki. W drodze nie zabrakło modlitwy i wspólnego śpiewania.

Pielgrzymka była dla nas czasem wyciszenia, modlitwy i refleksji. Zawdzięczamy to w głównej mierze księdzu Łukaszowi. Jego życzliwość, poczucie humoru i cierpliwość sprawiły, że wrażenia i pozytywne emocje dotyczące wyjazdu na długo w nas pozostaną. Bóg zapłać, księże!